به زودی معماران می توانند مدل های سه بعدی را از داخل هدست VR بسازند
صنعت معماری و ساخت در شرف تغییر اساسی هستند. در آینده نزدیک ، طراحان و مهندسان می توانند ساختمانها و شهرها را به صورت بلادرنگ و در واقعیت مجازی (VR) ایجاد کنند.
اکنون کجای کاریم؟ تجسم
در یک مکان تخصصی VR در دفتر John A. Martin & Associated در لس آنجلس ، جایی که نگارنده مدیر مدل سازی اطلاعات ساخت (BIM) است ، همکاران از هدست های ردیابی چشم استفاده می کنند. آنها با استفاده از کنترل کننده های دستی از طریق مدل های سه بعدی ایجاد شده توسط فرایند BIM فعالیت می کنند. تجسم طرح در این زمینه به کاربران امکان می دهد بی نظمی های ساختاری را بهتر تشخیص دهند.
به عنوان مثال ، در VR ، می توانید بفهمید که یک تیر به درستی به تیرچه متصل نشده است. مطمئناً این امر بدون هدست VR امکان پذیر است ، اما غوطه ور شدن در یک محیط سه بعدی باعث می شود احساس کنید واقعا در آن نقطه فیزیکی ایستاده اید. تشخیص اجزای ساختمانی که در مکان صحیح نیستند آسان تر است.
VR به عنوان یک ابزار تجسم – در غالب کاربردهای آن در صنعت معماری ، مهندسی و ساخت و ساز – چه در داخل شرکت ها و چه برای استفاده مشتری ، گام های بلندی برداشته است. با استفاده از کنترل کننده های دستی و لیزری ، مهندسان و طراحان می توانند از طریق رندرهای سه بعدی کار کنند. گویی در یک بازی رایانه ای ، شخصیت اول بازی هستند. آنها می توانند از پله ها بالا روند، در راهروها حرکت کنند یا از پنجره های طبقه بالا نما را ببیند. این فناوری واقعاً حیرت انگیز است.
با استفاده از مدل های سه بعدی ساخت و ساز به عنوان “بازی” قابل پخش با نرم افزارهای VR مانند Revit Live ، ۳ds Max و Enscape ، طراحان می توانند مشتریان و مالکان را به ویترین های جذاب پروژه های احتمالی خود دعوت کنند.
به کجا می رویم؟ خلق
با تمام این پیشرفت ها، نمونه های ذکر شده فقط پوسته ی VR را نمایش می دهند. فرصت بزرگ بعدی برای طراحان و مهندسان فراتر از تجسم است و شامل ایجاد واقعی ساختارها و محصولات از ابتدا در VR خواهد بود.
VR را برای Revit تصور کنید : اگر بتوانید یک هدست ردیابی چشم قرار دهید و با حرکت دست ، یک پایه را بگیرید ، یک مدل را مقیاس بندی کنید ، طولش را تغییر دهید، بچرخانید و شکل آن را تغییر دهید ، چه بهتر از این؟!
ممکن است این سناریو چندان دور نباشد. برنامه هایی مانند Google Tilt Brush ، که امکان می دهد در یک محیط ۳D VR نقاشی کنید ، می تواند نشان دهنده آینده ی پروژه های طراحی در VR باشد. به سادگی با چرخاندن دست در ابزار نقاشی ، می توانید یک شی را در یک محیط VR رنگ آمیزی کنید. این نوع قابلیت طراحی از نظر فیزیکی در سیستم عامل های VR که توسط اکثر شرکت های معماری و تولیدی استفاده می شود در دسترس نیست ، اما وجود آن در صنایع دیگر ، نوید حضور آن را در معماری می هد.
مدت ها پیش هنرمندان و صنعتگران آموخته بودند که با استفاده از دستان خود سنگ تراشی کنند. گرچه این توانایی مستقیماً در واقعیت های طراحی چیزهایی مانند ساختمان و اتومبیل صدق نمی کند ، ولی فرصتی برای بازگرداندن هنر دست انسان به دنیای مجازی فراهم شده است.
آنچه باید تغییر کند: تعامل
قبل از اینکه VR به عنوان ابزاری فراگیر در معماری پذیرفته شود، این فرایند باید یک جهش قابل توجه به جلو داشته باشد. در حال حاضر ، بیشتر فناوری موتور بازی به کاربران این امکان را می دهد که فقط به اطراف خود نگاه کنند . آنها نمی توانند به چیزی دست بزنند و ویرایش کنند. به عنوان مثال ، اگر مدل خود را در VR مشاهده کنید و بخواهید یک پرتو اصلاح کنید ، باید هدست را خاموش کنید ، آن را تنظیم کنید ، با ماوس و صفحه کلید کار کنید، مدل را در موتور بازی قرار دهید ، هدست را دوباره بگذارید و مطمئن شوید که تغییر رخ داده است. این گردش کار طولانی و خسته کننده است.
آینده VR فراتر از برداشتن هدست VR و اتکا به کلیک ماوس و صفحه کلید برای ایجاد تغییرات است. نرم افزار طراحی و ساخت معماری باید از کنترل کننده های دستی VR و محیط سه بعدی بهره ببرد و همچنین ابزارهایی را برای تجربه در تعامل با آنها و ایجاد تغییر در مدل های سه بعدی فراهم کند.
مانع دیگر، عدم تعامل خودکار در داخل VR است. هر اقدامی که کاربر ممکن است در VR انجام دهد باید توسط یک برنامه نویس با تجربه برنامه ریزی شود تا تعاملی باشد. راه حل بهتر می تواند خودکارسازی این فرآیند باشد. به عنوان مثال ، مدل Revit 3D می تواند به طور خودکار به یک محیط موتور بازی تبدیل شود که دارای قابلیت VR است ، با تعاملی که از قبل در آن برنامه ریزی شده است ، بنابراین هر وقت کاربر می خواهد یک دیوار را جابجا کند ، یک درب را باز کند یا هر چیز دیگر در داخل VR امکان پذیر است
در حال حاضر. VR فرایند تکامل را طی می کند. آیا برای این تحول آماده اید ؟!
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.